Fantastic Diсkens
Reviews
Readers community rating
0.0 (0 votes)


Views
196


Downloads
0
UDC
82 Литература. Литературоведение
Date of publication
15.11.2023
ISBN
978-5-6049894-6-3
DOI
10.18254/S6049894-6-3
Количество страниц
176
Fantastic Diсkens
Annotation

The monograph is devoted to the study of the dynamics of the literary style of Ch. Dickens with the the concept of “fancy” (fanciful) as its aesthetic dominant. The research is focused on the fantastic elements at different text levels in Dickens’s later Bildungsroman novels: within the textual layer, the figurative system, and in the general composition of works. The study involves a large amount of factual material. Ch. Dickens’s works are characterized in comparison with the novels of his contemporaries and followers. Although the writer is traditionally recognized as a prominent representative of the realistic trend, many literary scholars appreciated precisely the fantastic “filling” in his realistic prose (V. Shklovsky, I. Katarsky, T. Silman, D. Urnov, H. Stone, J. R. Reed and many others). Given this fact, the author of the book shows what varieties of realism are reflected in the writer’s work and how exactly a huge number of fantastic, paranormal, fairytale details fit into Dickensian realism. Revealing unexpected sides of a seemingly thoroughly studied classic of world literature, the author makes the reader think in a new way about some connections of the English Bildungsroman novel with the fantasy genre, proto-detective and modern media art. As a result, the monograph gives a fresh perspective on famous Bildungsroman works of Ch. Dickens. The book will be of interest to researchers, cinematographers, lecturers, students and all lovers of literature.

About authors
References
  1. Аверинцев С.С., Андреев М.Л., Гаспаров М.Л., Гринцер П.А., Михайлов А.В. Категории поэтики в смене литературных эпох // Историческая поэтика. Литературные эпохи и типы художественного сознания / Отв. ред. П.А. Гринцер. М.: Наследие, 1994. С. 3–38.
  2. Алексеев М.П. Чарлз Роберт Метьюрин и русская литература // От романтизма к реализму. Из истории международных связей русской литературы / Отв. ред. академик М.П. Алексеев. Л.: Наука, 1978. С. 3–55.
  3. Аствацатурова В.В. Чарльз Диккенс в творческом сознании Л.Н. Толстого: дис. … канд. филол. наук. Л., 1990. 218 с.
  4. Баль В.Ю. Мотив «живого портрета» в повести Н.В. Гоголя «портрет»: текст и контекст: дис. … канд. филол. наук. Томск, 2011. 203 с.
  5. Безкоровайная Г.Т., Гишкаева Л.Н., Пахсарьян Н.Т. Семантика праздника в «Рождественской песни в прозе» Ч. Диккенса. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2020. Т. 25. № 2. С. 305–314.
  6. Бондаренко М.И. Традиции «Рождественских повестей» Диккенса в русском святочном рассказе 1840–1890-х годов: дис. … канд. филол. наук. Коломна, 2006. 190 с.
  7. Бурова И.И. От портрета мистера Дарси к портрету Дориана Грея (о живописном экфрасисе в английском романе начала — середины XIX века) // Аналогии, связи, влияния. Межвузовский сборник научных статей. Сер. “Comparativistica Petropolitana” Санкт-Петербургский государственный университет. Санкт-Петербург, 2019. С. 42–59.
  8. Вайнштейн О.Б. Денди: мода, литература, стиль жизни. М.: Новое Литературное Обозрение, 2005. 640 с.
  9. Гениева Е.Ю., Рогов В.А., Урнов М.В. Английская литература [второй половины XIX в.] // История всемирной литературы: В 8 томах / АН СССР; Ин-т мировой лит. им. А.М. Горького. М.: Наука, 1983–1994. На титл. л. изд.: История всемирной литературы: в 9 т. Т. 7, 1991. С. 327–366.
  10. Гинзбург Л.Я. О лирике. 2-е изд., дополн. Л.: Советсткий писатель, 1974. 408 с.
  11. Гуманова Т.С. Образ Диккенса в английской биографической прозе XIX–XXI веков: дис. … канд. филол. наук. М., 2019. 201 с.
  12. Диккенс Ч. Рождественская песнь в прозе / Пер. с англ. Т. Озерской, К. Ата-ровой; вступит. статья Г.К. Честертон. М.: Центр книги Рудомино, 2012. 206 с.
  13. Диккенс Ч. Жизнь Дэвида Копперфильда, рассказанная им самим // Собрание сочинений: В 10-и т. / Пер. с англ. В. Кривцовой, Е. Ланна; послесл. Н. Михальской; комм. Е. Ланна. М.: Художественная литература, 1984. Т. 6. 752 с.
  14. Диккенс Ч. Холодный дом // Собрание сочинений: В 10 т. / Пер. с англ. М.И. Клягиной-Кондратьевой; комм. М. Урнова, Б. Томашевского, Д. Шестакова. М.: Художественная литература, 1985. Т. 7. 784 с.
  15. Диккенс Ч. Большие надежды // Собрание сочинений: В 10-и т. / Послесл. Н. Михальской; комм. А. Парфенова, М. Лорие. М.: Художественная литература, 1986. Т. 8. 736 с.
  16. Елистратова А.А. Наследие английского романтизма и современность. М.: Изд. АН СССР, 1960. 504 с.
  17. Еремкина Н.И. Становление и развитие жанра рассказа в английской литературе викторианского периода (на материале творчества Ч. Диккенса, У. М. Теккерея, Т. Гарди): дис. … канд. филол. наук. Самара, 2009. 192 с.
  18. Зыкова Е.П. Тайна Ноттинг-Хилл — первый английский детективный роман // Поэтика зарубежного классического детектива / Сост. К.А. Чекалов, М.Р. Ненарокова. М.: ИМЛИ РАН, 2019. С. 86–93.
  19. Катарский И.М. Диккенс в России. М.: Наука, 1966. 428 с.
  20. Катарский И.М. Диккенс // История английской литературы / Под ред. И.И. Анисимова, А.А. Елистратовой, А.Ф. Иващенко, Ю.М. Кондратьевой. М.: Изд. АН СССР, 1955. Т. 2, вып. 2. 446 с.
  21. Камардина Ю.С. Тема воспитания в романе Ч. Диккенса «жизнь и приключения Дэвида Копперфильда». Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2015. Вып. 9. С. 142–145.
  22. Кожинов В.В. Введение // Смена литературных стилей. На материале русской литературы XIX–XX веков / Редколлегия: С.Г. Бочаров, Н.К. Гей, В.В. Кожинов (отв. редактор), А.С. Мясников, В.Д. Сквозников; Институт мировой литературы им. А.М. Горького АН СССР. М.: Наука, 1974. С. 3–14.
  23. Лившиц Е.И. Английский контекст творчества Гоголя, Н.В. Гоголь и Ч.Р. Метьюрин: дис. … канд. филол. наук. М., 2001. 221 с.
  24. Лихачев Д.С. Развитие русской литературы X–XVII веков. Эпохи и стили. Л.: Наука, 1973. 254 с.
  25. Манн Ю.В. Эволюция гоголевской фантастики // К истории русского романтизма. М.: Наука, 1973. С. 219–258.
  26. Меркулова М.Г. Теория английскости в контексте исследования творчества писателей-мультикультуралистов Великобритании. Язык и литература в проблематике современных гуманитарных наук. 2021. С.108–114.
  27. Мураткина Е.Л. Традиции «метельного хронотопа» в прозе Толстого // Литературоведческий журнал № 27: к 100-летию ухода Л.Н. Толстого / РАН ИНИОН; Секция языка и литературы РАН; Ред. кол. Николюкин А. Н., гл. ред., и др. М.: ИНИОН, 2010. С. 27–41.
  28. Муратова Я.Ю. А был ли змей? (О границах реального и фантастического в романе Сары Перри «Эссекский змей») // Бестиарий как ars combinatorica: сб. статей / Сост. А. Львова, ред. О. Довгий. Тула: Аквариус, 2020. С. 179–188.
  29. Муратова Я.Ю. Опыт реконструкции викторианского мира в произведениях А.С. Байетт // Английская литература от XIX века к XX, от XX к XIX: Проблема взаимодействия литературных эпох / Отв. ред. А.П. Саруханян, М.И. Свердлов. М.: ИМЛИ РАН, 2009. С. 507–549.
  30. Нарский И.С. Пути английской эстетики XVIII века // Из истории английской эстетической мысли XVIII века: Поп; Аддисон; Джерард; Рид / Сост., вступ. статья и общ. ред. И.С. Нарского; комм. А.Ф. Грязнова, Б.В. Мееровского, А.Л. Субботина. М.: Искусство, 1982. С. 7–39.
  31. Нацпок Б.Р. Роман Дж. Элиот «Миддлмарч» в контексте английской литературы второй половины XIX века: автореф. дис. … канд. филол. наук: 10.01.05. М., 1997. 16 с.
  32. Ненарокова М.Р. Вторая жизнь «грошовых ужастиков»: детективные рассказы Дика Донована // Поэтика зарубежного классического детектива / Коллективный сборник. Ответственные редакторы: К. А. Чекалов, М. Р. Ненарокова; Институт мировой литературы им. А. М. Горького РАН, 2019. С. 94–127.
  33. Палиевский П.В. Постановка проблемы стиля // Теория литературы. Основные проблемы в теоретическом освещении: Стиль; Произведение; Литературное развитие / Институт мировой литературы им. А.М. Горького АН СССР. М.: Наука, 1965. С. 7–33.
  34. Подгаецкая И.Ю. «Свое» и «чужое» в поэтическом стиле: Жуковский — Лермонтов — Тютчев // Смена литературных стилей / ИМЛИ АН СССР. М.: Наука, 1974. С. 201–250.
  35. Половинкина О.И. «Субстантивация» современного (“modern”) в поздневикторианской литературе и викторианский либерализм // Вопросы литературы. 2015. № 2. С. 148–171.
  36. Потанина Н.Л. Игровое начало в художественном мире Ч. Диккенса: дис. … д-ра филол. наук. Тамбов, 1998. 370 с.
  37. Сильман Т.И. Чарльз Диккенс // Из истории английского реализма / Под ред. проф. Н.И. Анисимова. Изд. АН СССР, 1941. C. 189–244.
  38. Скороходько Ю.С. Неовикторианский роман младшего поколения: поэтика и жанровые разновидности. М.: Флинта; Наука, 2018. 376 с.
  39. Соколов А.Н. Теория стиля. М.: Искусство, 1968. 223 c.
  40. Соловьев В.С. Предисловие к «Упырю» Графа А.К. Толстого // Электронная Библиотека Одинцовского благочиния. 2020. URL: http://www.odinblago.ru/soloviev_9/ (дата обращения: 01.11.2020).
  41. Сомова Е.В. «Маска»: ее разновидности и приемы художественного воплощения в творчестве Ч. Диккенса»: дис. … канд. филол. наук. Нижний Новгород, 1998. 212 с.
  42. Сомова Е.В., Маслова М.А. Жанр «истории» в английской литературе XIX века. Вестник Мининского университета. 2015. Вып. 3. № 1. 9 с.
  43. Тамарченко Н.Д. (гл. ред.) Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий. М.: Издательство Кулагиной; Intrada, 2008. 358 c.
  44. Тертерян И.А. Романтизм // История всемирной литературы: В 8 т. / АН СССР: Институт мировой литературы им. А.М. Горького. М.: Наука, 1983–1994. Т 6. 1989. С. 15–27.
  45. Тодоров Ц. Введение в фантастическую литературу / Пер. с фр. Б. Нарумова. М.: Дом интеллектуальной книги, 1999. 144 c.
  46. Угрехелидзе В.Г. Поэтика социально-криминального романа: дис. … канд. филол. наук. М., 2006. 218 с.
  47. Урнов Д.М. Предметность в стиле (Диккенс) // Типология стилевого развития Нового времени (Теория литературных стилей) / ИМЛИ РАН. М.: Наука, 1976. С. 473–493.
  48. Халтрин-Халтурина Е.В. «Воображение, что к истине вело…»: Традиции британской эстетики и «Прелюдия» Вордсворта // Вордсворт У. Прелюдия 1805 / Изд. подгот. А.Н. Горбунов, Е.В. Халтрин-Халтурина, Т.М. Стамова. М.: Ладомир; Наука, 2017. С. 708–767.
  49. Халтрин-Халтурина Е.В. От готики к детективу (Джейн Остен и британские иронические расследования) // Поэтика зарубежного классического детектива / Коллективный сборник. Ответственные редакторы: К.А. Чекалов, М.Р. Ненарокова; Институт мировой литературы им. А. М. Горького, 2019. С. 12–24.
  50. Халтрин-Халтурина Е.В. От романтических «вспышек воображения» к модернистским эпифаниям: преемственная связь // Вестник РГГУ. 2011. Вып. 20. № 7. С. 27–36.
  51. Халтрин-Халтурина Е.В. «Поэзия воображения» в Англии конца XVIII — начала XIX в. (стилевая динамика в эпоху романтизма): автореф. дис. … д-ра филол. наук: 10.01.03. М.: ИМЛИ, 2012. 38 с.
  52. Халтрин-Халтурина Е.В. «Поэзия воображения» в Англии конца XVIII — начала XIX в. (стилевая динамика в эпоху романтизма): дис. ... д-ра филол. наук. М.: ИМЛИ РАН, 2012. 462 c.
  53. Халтрин-Халтурина Е.В. Поэтика «озарений» в литературе английского романтизма: Романтические суждения о воображении и художественная практика. Институт мировой литературы им. А.М. Горького РАН. М.: Наука, 2009. 350 с.
  54. Харса Е., Коути Е. Суеверия Викторианской Англии. М.: Центрполиграф, 2015. 474 с.
  55. Чаплыгина О.В. Структура Рождественского текста Чарльза Диккенса: автореф. дис. … канд. филол. наук: 10.01.03. Калининград, 2011. 22 с.
  56. Черномазова М.Ю. Традиции готической литературы в творчестве Чарльза Диккенса: дис. … канд. филол. наук. М., 2010. 170 с.
  57. Черных И.Б. Стиль // Краткая литературная энциклопедия / Гл. ред. А.А. Сурков. М.: Советская энциклопедия, 1962–1978. Т. 7. 1972. Стб. 188–196.
  58. Чичерин А.В. Идеи и стиль. О природе поэтического слова. 2-е изд., дополн. М.: Советский писатель, 1968. 374 c.
  59. Шамсутдинова Н.З. «Магический» реализм в современной британской литературе (Анжела Картер, Салман Рушди): автореф. дис. … канд. филол. наук: 10.01.03. М., 2008. 22 с.
  60. Шевелева Т.Н. Христианские мотивы в творчестве Ч. Диккенса: автореф. дис. … канд. филол. наук: 10.01.03. Нижний Новгород, 2004. 24 с.
  61. Шкловский В.Б. Избранное: В 2-х т. М.: Художественная литература, 1966. Т. 1. Повести о прозе; Размышления и разборы. 335 с.
  62. Шкловский В.Б. О теории прозы. М.: Федерация, 1929. 265 с.
  63. Шувалова О.О. Структурообразующая роль лейтмотивов и символов в романах Ч. Диккенса: дис. … канд. филол. наук. М., 2003. 238 с.
  64. Якименко А.А. Проблема художественной условности в романах Ч. Диккенса 60-ых годов: автореф. дис. … канд. филол. наук: 10.01.03. Нижний Новгород, 1994. 15 с.
  65. Abrams M.H. Natural supernaturalism: tradition and revolution in Romantic literature. N.Y.: Norton, 1971. 550 p.
  66. Aldersey-Williams H. Love and Loss // The Tide: The Science and the Stories Behind the Greatest Force on Earth. N.Y.: W.W. Norton & Company, 2016. 368 p.
  67. Baumgarten M. Fictions of the city // The Cambridge companion to Charles Dickens / Ed. J.O. Jordan. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. P. 106–119.
  68. Bell E. (Ed.) Dickens after Dickens. York: White Rose University Press, 2020. 260 p.
  69. Bhattacharjee R. Performing Murder and Metaphor: Red Herrings and the Knowledge of the World in The Hound of Baskerville and The Murder of Roger Ackroyd. Language, Literature, and Interdisciplinary Studies (LLIDS). 2017. Vol. 1. № 1. P. 20–27.
  70. Blount T. Dickens and Mr. Krook’s Spontaneous Combustion. Dickens Studies Annual. 1970. Vol. 1. P. 183–211.
  71. Bronfen E. Over her Dead Body: Death, Femininity, and the Aesthetic. N.Y.: Routledge, 1992. xvii+460 p.
  72. Bove A. The “Unbearable Realism of a Dream”: On the Subject of Portraits in Austen and Dickens. ELH. 2007. Vol. 74. № 3. P. 655–679.
  73. Bradbury N. Dickens and the Form of the Novel // The Cambridge Companion to Charles Dickens / Ed. J.O. Jordan. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. P. 18–32.
  74. Braddon M.E. Lady Audley’s Secret. Ware, Hertfordshire: Wordsworth Editions, 1997. 355 p.
  75. Bragg T. Charles Reade // A Companion to Sensation Fiction / Ed. P.K. Gilbert. UK: Wiley-Blackwell, 2011. P. 293–305.
  76. Brimley G. A Review of Bleak House in the Spectator // Dickens Ch. Bleak House / Ed. G. Ford, S. Monod. L., N.Y: W.W. Norton & Company, 1977. P. 933–937.
  77. Buckley J.H. Season of Youth: The Bildungsroman from Dickens to Golding. Cambridge (MA): Harvard University Press, 1974. 352 p.
  78. Cadwallader J. Death by Train: Spectral Technology and Dickens’s Mugby Junction. Transport in British Fiction: Technologies of Movement, 1840–1940. 2015. P. 57–68.
  79. Cartwright D.E. On the origins of knowledge of the sea tides from antiquity to the thirteenth century. Earth Sciences History. 2001. Vol. 20. № 2. P. 105–126.
  80. Casteras S.P. Pre-Raphaelite Challenges to Victorian Canons of Beauty. Huntington Library Quarterly. 1992. Vol. 55. № 1. P. 13–35.
  81. Chesterton G.K. Characters in Bleak House / Dickens Ch. Bleak House / Ed. G. Ford, S. Monod. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1977. P. 942–945.
  82. Chitwood B.A. Victorian Christmas in Hell: Yuletide Ghosts and Necessary Pleasure in the Age of Capital. 2009. Marquette University, PhD thesis. 277 p.
  83. Clayton J. Charles Dickens in Cyberspace: The Afterlife of the Nineteenth Century in Postmodern Culture. Oxford: Oxford University Press, 2003. 280 p.
  84. Cockshut A.O.J. Order and Madness in Bleak House / Dickens Ch. Bleak House / Ed. G. Ford, S. Monod. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1977. P. 960–962.
  85. Collins Ph. Dickens and Crime. L: Macmillan, 1962. 371 p.
  86. Correa D. The Nineteenth-Century Novel: Realisms. L., N.Y.: Routledge, 2000. VII+414 p.
  87. Cox C.B. A Dickens Landscape. Critical Quarterly. 1960. Vol. 2. № 1. P. 58–60.
  88. Cromton L. Satire and Symbolism in Bleak House. Nineteenth-Century Fiction. 1958. Vol. 12. № 4. P. 284–303.
  89. Davis P. The lives and Times of Ebenezer Scrooge. L.: Yale University Press, 1990. 296 p.
  90. Deen L.W. Style and Unity in “Bleak House”. Criticism. 1961. Vol. 3. № 3. P. 206–218.
  91. Dickens Ch. Barnaby Rudge. Herts: Wordsworth Editions Ltd., 1998. 648 p.
  92. Dickens Ch. David Copperfield / Ed. J.H. Buckley. L., N.Y.: W.W. Nor-ton & Company, 1990. 864 p.
  93. Dickens Ch. Bleak House / Ed. G. Ford, S. Monod. L., N.Y.: W.W. Nor-ton & Company, 1977. 985 p.
  94. Dickens Ch. Great Expectations: authoritative text, backgrounds, contexts, criticism / Ed. E. Rosenberg, L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1999. 776 p.
  95. Dickens Ch. Oliver Twist / With an introduction and notes by J. Muller. N.Y.: Barnes & Noble Classics, 2003. 525 p.
  96. Dickens Ch. The Selected Letters of Charles Dickens. Oxford: Oxford University Press, 2012. 458 p.
  97. Dobie A.B. Early Stream-of-Consciousness Writing: Great Expectations. Nineteenth-Century Fiction. 1971. Vol. 25. № 4. P. 308–318.
  98. Eagleton T. The English Novel: An Introduction. L.: John Wiley & Sons, 2013. 376 p.
  99. Eisenstein S. Dickens, Griffith, and the film today // Film Form: Essays in Film Theory / Ed. J. Leyda. N.Y., L.: Harcourt Brace Jovanovich, 1977. 279 p.
  100. Elton O. Charles Dickens, Wilkie Collins, Charles Reade // A Survey of English Literature, 1830–1880: In 2 vol. Vol. 2. L.: Edward Arnold, 1920. 432 p.
  101. Epstein Kobayashi E.V. Detective or Defective Vision, a Matter of Breathing or Dying in “Bleak House”. Dickens Studies Annual. 2015. Vol. 46. P. 185–207.
  102. Felber L. The Literary Portrait as Centerfold: Fetishism in Mary Elizabeth Braddon’s “Lady Audley’s Secret”. Victorian Literature and Culture. 2007. Vol. 35. № 2. P. 471–488.
  103. Forster J. The Life of Charles Dickens: In 2 vol. Vol. 2. L.: Dent, 1969. 486 p.
  104. Gaiman N. Stardust. L.: Headline Publ., 1999. Electronic Kindle Edition.
  105. Ginsburg M.P. Dickens and the Uncanny: Repression and Displacement in Great Expectations // Dickens Ch. Great Expectations: authoritative text, backgrounds, contexts, criticism / Ed. E. Rosenberg. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1999. P. 698–704.
  106. Gregory M.V. Robert Browning and the Lure of the Violent Lyric Voice: Domestic Violence and the Dramatic Monologue. Victorian Poetry. 2000. Vol. 38. № 4. P. 491–510.
  107. Grener A.J. Improbable Realism: Coincidence as Realist techniques from Fielding to Hardy. 2011. Cornell University, PhD thesis. 195 p.
  108. Hallam C.B. The Structure of “Great Expectations” in respect to style and artistry. Dickens Studies. 1966. Vol. 2. № 1. P. 26–33.
  109. Hammond M. Charles Dickens’s Great Expectations: A Cultural Life, 1860–2012. L.: Routledge, 2015. 312 p.
  110. Hardy B. The moral art of Dickens. N.Y.: Oxford University Press, 1970. 115 p.
  111. Harvey W.J. The double Narrative of Bleak House // Dickens Ch. Bleak House. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1977. P. 963–969.
  112. Hennessee D. Gentlemanly Guilt and Masochistic Fantasy in “Great Expectations”. Dickens Studies Annual. 2004. Vol. 34. P. 301–328.
  113. Hillis Miller J. The World of Bleak House // Dickens Ch. Bleak House / Ed. G. Ford, S. Monod. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1977. P. 957–959.
  114. Hillis Miller J. Moments of decision in Bleak House // The Cambridge Companion to Charles Dickens / Ed. J.O. Jordan. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. P. 49–63.
  115. Holubetz M. Death-bed scenes in Victorian Fiction. English Studies. 1986. Vol. 67. № 1. P. 14–34.
  116. Jacklosky R. “The Thing and Not the Thing”: The Contemporary Dickensian Novel and Donna Tartt’s The Goldfinch (2013) // Dickens after Dickens / Ed. E. Bell. York: White Rose University Press, 2020. P. 117–139.
  117. Jackson R. Fantasy: The Literature of Subversion. L., N.Y.: Methuen, 1981. viii+211 p.
  118. John J. Dickens and Mass Culturе. Oxford: Oxford University Press, 2011. 352 p.
  119. John J. Foreword // Dickens after Dickens / Ed. E. Bell. York: White Rose University Press, 2020. P. VI–XI.
  120. Jordan J.O. Preface // The Cambridge Companion to Charles Dickens / Ed. J.O. Jordan. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. P. XIX–XXI.
  121. Jordan J.O. “Supposing” Bleak House. Charlottesville: Virginia University Press, 2011. xi+184 p.
  122. Jordan J.O. (Ed.) The Cambridge Companion to Charles Dickens. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. 235 p.
  123. Knight M. Sensation Fiction and Religion // A Companion to Sensation Fiction / Ed. P.K. Gilbert. UK: Wiley-Blackwell, 2011. P. 455–465.
  124. Knox J. Biography // The Encyclopedia of Romantic Literature: In 3 vol. Vol. 1 (A—G) / Ed. F. Burwick. Chichester (UK): Blackwell Publishing, 2012. P. 132–139.
  125. Kroeber K. Styles in fictional structure. The Art of Jane Austen, Charlotte Brönte, George Eliot. Princeton: Princeton University Press, 2015. 304 p.
  126. Langbaum R. The Poetry of Experience: The Dramatic Monologue in Modern Literary Tradition. N.Y.: Norton Library, 1971. 246 p.
  127. Langland E. The Woman in White and the New Sensation // A Companion to Sensation Fiction / Ed. P.K. Gilbert. UK: Wiley-Blackwell, 2011. P. 196–207.
  128. Leighton M.E., Surridge L. Sensation and Illustration // A Companion to Sensation Fiction / Ed. P.K. Gilbert. UK: Wiley-Blackwell, 2011. P. 540–558.
  129. Levine G. The Realistic Imagination: English Fiction from Frankenstein to Lady Chatterley. Chicago: University of Chicago Press, 1981. 357 p.
  130. Makarov V.S. Shakespeare, Burton and the Intellectual’s Acedia. Knowledge. Understanding. Skill. 2015. Vol. 3. P. 400–407.
  131. Marck N.A. Narrative Trasference and Female Narcissism: The Social Message of Adam Bede. Studies in the Novel. 2003. Vol. 35. № 4. P. 447–470.
  132. Martens B. Death as Spectacle: The Paris Morgue in Dickens and Browning. Dickens Studies Annual. 2008. Vol. 39. P. 223–248.
  133. Martens B. Dramatic Monologue, Detective Fiction, and the Search for Meaning. Nineteenth-Century Literature. 2011. Vol. 66. № 2. P. 195–218.
  134. Mazzeno L.W. The Dickens Industry: Critical Perspectives 1836–2005. Columbia: Camden House, 2008. 325 p.
  135. Meckier J. Bleak House to Great Expectations: Turnings, Catastrophes, Secrets. Dickens Studies Annual. 2016. Vol. 47. P. 107–125.
  136. Mendlesohn F. Rhetorics of Fantasy. Middletown, (CT): Wesleyan University Press, 2008. XXV+306 p.
  137. Moynaham J. The Hero’s Guilt: The Case of Great Expectations // Dickens Ch. Great Expectations: authoritative text, backgrounds, contexts, criticism L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1999. P. 654–662.
  138. Newsom R. Dickens on the Romantic Side of Familiar Things: Bleak House and the Novel Tradition. N.Y.: Columbia University Press, 1977. XIV+173 p.
  139. Opie I., Tatem M. Tide affects birth and death // A Dictionary of Superstitions. Oxford: Oxford University Press, 2003. P. 73. URL: www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780192... (date of access: 01.11.2020).
  140. Ousby I. The Broken Glass: Vision and Comprehension in Bleak House // Dickens Ch. Bleak House / Ed. G. Ford, S. Monod. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1977. P. 974–984.
  141. Ostry E.M. Social Dreaming: Dickens and the Fairy tale. 1998. University of Toronto, PhD thesis. 300 p.
  142. Palievsky J., Urnov D. A Kindred Writer: Dickens in Russia, 1840–1990. Dickens Studies Annual. 2012. Vol. 43. P. 209–232.
  143. Pearsall C.D.J. The Dramatic Monologue // The Cambridge Companion to Victorian Poetry / Ed. J. Bristow. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. P. 67–88.
  144. Pfau T. Bildungsroman // The Encyclopedia of Romantic Literature: In 3 vol. Vol. 1 (A—G) / Ed. F. Burwick. Chichester (UK): Blackwell Publishing, 2012. P. 124–132.
  145. Phillips W.С. Dickens, Reade, and Collins: Sensation Novelists. N.Y.: Columbia University Press, 1919; rpr. Russell & Russell, 1962. 230 p.
  146. Polloczek D.P. The Marginal, the Equittable, and the Unparalleled: Lady Dedlock’s Case in Dickens’s “Bleak House”. New Literary History. 1999. Vol. 30. № 2. P. 453–478.
  147. Pool D. What Jane Austen ate and Charles Dickens knew: From Fox Hunting to Whist — The Facts of daily Life in Nineteenth-Century England. N.Y.: Simon & Schuster, 1993. 416 p.
  148. Prickett S. Victorian Fantasy. Waco, Tex.: Baylor University Press, 2005. 200 p.
  149. Purton V. The two voices: the divided style in Dickens and his contemporaries. Prose Studies. 1984. Vol. 7. № 1. P. 38–54.
  150. Pritchard A. The Urban Gothic of Bleak House. Nineteenth-Century Literature. 45 (4). 1991. P. 431–452.
  151. Pykett L. Mary Elizabeth Braddon. // A Companion to Sensation Fiction / Ed. P.K. Gilbert. UK: Wiley-Blackwell, 2011. P. 123–133.
  152. Pykett L. Sensation and the fantastic in the Victorian Novel // The Cambridge Companion to the Victorian Novel / Ed. D. David. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. P. 192–211.
  153. Pykett L. The “Improper” Feminine: The Women’s Sensational Novel and the New Woman Writing. L., N.Y.: Routledge, 2003. 199 p.
  154. Ragussis M. The Ghostly Signs of Bleak House. Nineteenth-Century Fiction. 1979. Vol. 34. № 3. P. 253–280.
  155. Reed J.R. Dickens’s Hyperrealism. Columbus: Ohio State University Press, 2010. 132 p.
  156. Robinson J.C. Unfettering Poetry: The Fancy in British Romanticism. N.Y.: Macmillan, 2006. X+301 p.
  157. Roseman M. Detectionary. N.Y.: Overlook Press, 1971. 320 p.
  158. Rosenberg E. Launching Great Expectations // Dickens Ch. Great Expectations: authoritative text, backgrounds, contexts, criticism / Ed. E. Rosenberg. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1999. P. 389–426.
  159. Rosenberg E. Putting an End to Great Expectations // Dickens Ch. Great Expectations: authoritative text, backgrounds, contexts, criticism / Ed. E. Rosenberg. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1999. P. 491–530.
  160. Rosenberg E. Writing Great Expectations // Dickens Ch. Great Expectations: authoritative text, backgrounds, contexts, criticism / Ed. E. Rosenberg. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1999. P. 427–468.
  161. Sadrin A. A Chronology of Great Expectations: authoritative text, backgrounds, contexts, criticism // Dickens Ch. Great Expectations / Ed. E. Rosenberg. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1999. P. 537–542.
  162. Salotto E. Detecting Esther Summerson’s Secrets: Dickens’s Bleak House of representation. Victorian Literature and Culture. 1997. Vol. 25. № 2. P. 333–349.
  163. Sandner D. The Fantastic Sublime: Romanticism and Transcendence in Nineteenth-Century Children’s Fantasy Literature. Westport (CT): Greenwood Press, 1996. 168 p.
  164. Saville J.S. Eccentricity as Englishness “David Copperfield” // Studies in English Literature, 1500–1900. 2002. Vol. 42. № 4. P. 781–797.
  165. Shakespeare W. The New Oxford Shakespeare: The Complete Works. Oxford: Oxford University Press, 2016. 3382 p.
  166. Stewart G. Dickens and the Trials of Imagination. Cambridge (MA): Harvard University Press, 1974. xxiii+260 p.
  167. Stewart G. The New Morality of Bleak House. ELH. 1978. Vol. 45. № 3. P. 443–487.
  168. Stone H. Dickens and the Invisible World: Fairy Tales, Fantasy and Novel-Making. Bloomington; L.: Indiana University Press, 1979. 370 p.
  169. Stone H. Dickens, Browning, and the Mysterious Letter. Pacific Coast Philology. 1966. Vol. 1. P. 42–47.
  170. Stone H. The Genesis of a Novel: Great Expectations: authoritative text, backgrounds, contexts, criticism // Dickens Ch. Great Expectations / Ed. E. Rosenberg. L., N.Y.: W.W. Norton & Company, 1999. P. 556–563.
  171. Tennyson A. Selected Poems. L.: Phoenix Poetry, 2002. 178 p.
  172. Theory and Practice of classic detective fiction / Ed. J.H. Dalamater, R. Prigozy. Hofstra University: Greenwood Publishing Group, 1997. 224 p.
  173. Thomas R.R. Detection in the Victorian Novel // The Cambridge Companion to the Victorian Novel / Ed. D. David. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. P. 169–191.
  174. Tsudama L. Dickensian Realism in “The Wire” // Dickens after Dickens / Ed. E. Bell. York: White Rose University Press, 2020. P. 159–176.
  175. Walton J. Conrad, Dickens, and the Detective Novel. Nineteenth-Century Fiction. 1969. Vol. 23. № 4. P. 446–462.
  176. Warwick Slinn E. Dramatic Monologue // A Companion to Victorian Poetry / Ed. R. Cronin, A. Chapman, A.H. Harrison. UK: Wiley Blackwell, 2007. P. 80–98.
  177. Westburg B. David Sees ‘Himself’ in the Mirror // Charles Dickens’s David Copperfield / Ed. H. Bloom. Philadelphia: Chelsea House, 1987. P. 31–46.
  178. Wheeler M. Heaven, Hell, and the Victorians. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. XV+279 p.
  179. Wright B.J. “Of that transfigured world”: Realism and Fantasy in Victorian literature. 2013. University of South Florida, PhD thesis. 246 p.
  180. Wynne D. Critical Responses to Sensation // A Companion to Sensation Fiction / Ed. P.K. Gilbert. UK: Wiley-Blackwell, 2011. P. 393–394.
Полная версия доступна только подписчикам
Подпишитесь прямо сейчас