Гибкие форматы учебных занятий: возможности и ограничения
Отзывы
Оценка читателей
0.0 (0 голосов)


Всего просмотров
1896


Скачивания
81
УДК
33 Экономика. Народное хозяйство. Экономические науки
308 Социология. Описательное изучение жизни общества
Дата выпуска
29.09.2020
Год выпуска
2020
DOI
10.31857/S020736760011354-8
Гибкие форматы учебных занятий: возможности и ограничения
Аннотация

Пандемия 2020 года в большинстве стран мира вызывала резкий всплеск внимания к удаленным форматам учебных занятий на всех уровнях образовательной системы. Но что такое гибкие форматы обучения: универсальное средство XXI века или временная скорая помощь? 

 

Об авторах
Розанова Надежда Михайловна
Национальный исследовательский университет “Высшая школа экономики” (НИУ ВШЭ)
Библиография

1. Индикаторы образования. Статистический сборник // М. НИУ ВШЭ. 2020. 496 с.

2. Lee C., Hallak R. Investigating the moderating role of education on a structural model of restaurant performance using multi-group PLS-SEM analysis // Journal of Business Research. 2018. Vol. 88, рр. 298-305.

3. Kumar P., Kumar A., Palvia S., Verma S. Online business education research: systematic analysis and a conceptual model // The International Journal of Management Education. 2019. Vol. 17, рр. 26-35; Money W., Dean B. Incorporating student population differences for effective online education: a content-based review and integrative model // Computers and Education. 2019. Vol. 138, рр. 57-82.

4. Post L., Guo P., Saab N., Admiraal W. Effects of remote labs on cognitive, behavioral, and affective learning outcomes in higher education // Computers and Education. 2019. Vol. 140, рр. 1-9.

5. Stohr C., Demaziere C., Adawi T. The polarizing effect of the online flipped classroom // Computers and Education. 2020. Vol. 147, рр. 1-12.

6. Schophuizen M., Kreijns K., Stoyanov S., Kalz M. Eliciting the challenges and opportunities organizations face when delivering open online education: a group-concept mapping study // The Internet and Higher Education. 2018. Vol. 36, рр. 1-12.

7. Maldonado-Mahauad J., Perez-Sanagustin M., Kizilcec R. Mining theory-based patterns from Big Data: identifying self-regulated learning strategies in Massive Open Online Courses // Computers in Human Behavior. 2018. Vol. 80, рр. 179-196.

8. Crompton H., Burke D. The use of mobile learning in higher education: a systematic review // Computers and Education. 2018. Vol. 123, рр. 53-64.

9. Barteit S., Guzek D., Jahn A., Barnighausen T., Mendes Jorge M., Neuhann F. Evaluation of e-learning for medical education in low- and middle-income countries: a systematic review // Computers and Education. 2020. Vol. 145, рр. 1-18.

10. Chiou E., Schroeder N., Craig S. How we trust, perceive, and learn from virtual humans: the influence of voice quality // Computers and Education. 2020. Vol. 146, рр. 1-11.

11. MacKay J. Show and “tool”: how lecture recording transforms staff and student perspectives on lectures in higher education // Computers and Education. 2019. Vol. 140, рр. 1-11.

12. Holland A. Effective principles of informal online learning design: a theory-building metasynthesis of qualitative research // Computers and Education. 2019. Vol. 128, рр. 214-226; Harju V., Pehkonen L., Niemi H. Serious but fun, self-directed yet social: blogging a form of lifelong learning // International Journal of Lifelong Education. 2016. Vol. 35. No. 1, рр. 2-17; Quintana M., Morales A. Learning from listservs: collaboration, knowledge exchange, and the formation of distributed leadership for farmers’ markets and the food movement // Studies in the Education of Adults. 2015. Vol. 47, рр. 160-175.

13. Лобанова Н.И., Логунова Л.В. Концепция образования Питирима Сорокина в контексте современности // Alma mater (Вестник высшей школы). 2019. №. 9. C. 30-35; Эрштейн Л.Б. Сущность и причины формализации образования в России и в мире // Alma mater (Вестник высшей школы). 2020. № 3. C. 19-25.

14. Lu X., Liu X., Zhang W. Diversities of learners’ interactions in different MOOC courses: how these diversities affects communication in learning // Computers and Education. 2020. Vol. 151. No. 103873, рр. 1-11.

15. Чепуренко А. Вынужденная дистанция: каким будет общество после пандемии // РБК. 1.04.2020. [Электронный ресурс]. URL: https://www.rbc.ru/opinions/society/01/04/2020/ (дата обращения: 10.04.2020).

16. Winne P. How software technologies can improve research on learning and bolster school reform // Educational Psychologist. 2006. Vol. 41, рр. 5-17; Wang C., Hsu H., Bonem E., Moss J., Yu S., Nelson D., Levesque-Bristol C. Need satisfaction and need dissatisfaction: a comparative study of online and face-to-face learning contexts // Computers in Human Behavior. 2019. Vol. 95, рр. 114-125.

17. Rovers S., Clarebout G., Savelberg H., van Merrienboer J. Improving student expectations of learning in a problem-based environment // Computers in Human Behavior. 2018. Vol. 87. P. 416-423.

18. Reyero D., Cаntero F. La educacion que limita es la que libera // Revista Espanola de Pedagogia. 2019. Vol. 77. No. 273, рр. 213-226.

19. Blau I., Shamir-Inbal T., Avdiel O. How does the pedagogical design of a technology-enhanced collaborative academic course promote digital literacies, self-regulation, and perceived learning of students? // The Internet and Higher Education. 2020. Vol. 45. No. 100722, рр. 1-11.

20. Бабакова Т.А. Готовность обучающихся к самостоятельной учебной деятельности в высшей школе // Alma mater (Вестник высшей школы). 2019. № 1. С. 47-54.

21. Lung-Guang N. Decision-making determinants of students participating in MOOCs: merging the theory of planned behavior and self-regulated learning model // Computers and Education. 2019. Vol. 134, рр. 50-62.

22. Chang J., Lin W., Chen H. How attention level and cognitive style effect learning in a MOOC environment? Based on the perspective of brainwave analysis // Computers in Human Behavior. 2019. Vol. 100, рр. 209-217.

23. Przepiorka A., Blachnio A., Diaz-Morales J. Problematic Facebook use and procrastination // Computers in Human Behavior. 2016. Vol. 65, рр. 59-64.

24. Марков Б.В. Проблема качества образования в условиях цифровой экономики // Вопросы философии. 2020. № 5. С. 90-93.

25. Lin Y., Hsia L. From social interactions to strategy and skills promotion // Journal of Educational Technology and Society. 2019. Vol. 22. No. 2, рр. 71-85; Tseng S., Yeh H. Fostering EFL teachers’ CALL competencies through project-based learning // Journal of Educational Technology and Society. 2019. Vol. 22. No. 1, рр. 94-105; Lopez Belmonte J., Pozo Sanchez S., Fuentes Cabrera A., Lopez Nunes J.A. Creacion de contenidos y flipped learning // Revista Espanola de Pedagogia. 2019. Vol. 77. No. 274, рр. 535-556; Hershkovitz A., Merceron A., Shamaly A. El papel de la pedagogia en clases con computadoras uno a uno // Revista Espanola de Pedagogia. 2019. Vol. 77. No. 274, рр. 487-516; Sousa M., Carmo M., Gancalves A., Cruz R. Creating knowledge and entrepreneurial capacity for HE students with digital education methodologies: differences in the perceptions of students and entrepreneurs // Journal of Business Research. 2019. Vol. 94, рр. 227-240.

26. Schoenfeld A. Research in Mathematics Education // Review of Research in Education. 2016. Vol. 40, рр. 497-528; Rigler K. Educator’s resistance to the technology and engineering education transition // The Journal of Technology Studies. 2016. Vol. 42, рр. 42-53; Крамаренко Н.С. О проблеме интеграции онлайн-курсов в практику реализации программ высшего образования // Педагогика. 2018. № 12. С. 80-86.

27. Al Mamun M., Lawrie G., Wright T. Instructional design of scaffolded online learning modules for self-directed and inquiry-based learning environments // Computers and Education. 2020. Vol. 144, рр. 1-17; Pugatch T., Wilson N. Nudging study habits: a field experiment on peer tutoring in higher education // Economics of Education Review. 2018. Vol. 62, рр. 151-161.

Полная версия доступна только подписчикам
Подпишитесь прямо сейчас